Als onderdeel van mijn doel om het vermogen in mijn Jeep te vergroten, wist ik dat ik uiteindelijk een breedband O2-sensor zou moeten gebruiken om te helpen bij het afstellen. Ik was niet echt geïnteresseerd in een display in de jeep, ik wilde het gewoon rechtstreeks in VCM Scanner loggen. Ik bekeek de opties, 2 ervan zagen er echt aantrekkelijk uit, de kleine unit van Innovate en deze van PLX. PLX biedt met dit apparaat voor iets meer een mooie digitale meter aan. Ik heb niet het gevoel dat ik het nodig heb voor mijn doeleinden. Een van de redenen dat deze units me aanspraken, is dat ze tegelijkertijd een smalbandsignaal konden uitvoeren en ik dacht dat dat geweldig zou zijn om dit in de plaats van een van de 2 upstream sensoren te plaatsen, wat het ideale punt is om te meten. Helaas is Chrysler altijd op zoek naar manieren om technisch aan een regelgeving te voldoen en tegelijkertijd goedkope klootzakken te zijn. Elke O2-sensor heeft een verwarmer aan de binnenkant en de fabrikant moet de verwarmer bij het opstarten controleren. De meeste doen dit door het verwarmingscircuit direct te controleren, wat een extra draad naar de ECU vereist. Maar Chrysler doet het indirect door bij het opstarten een andere spanning door het O2-sensorcircuit te sturen en te kijken of de weerstand binnen een bepaalde tijd daalt. De kleine Innovate- of PLX-boxen zullen dat niet ondersteunen. Met HP Tuners kon ik een van de 4 fabrieks O2-sensoren uitschakelen en dit apparaat in die aansluiting steken. Ik woon echter in een gebied met emissietests en ik wil liever niet de hoofdpijn hebben als ze om de een of andere reden naar alle 4 de sensoren verwijzen. Het duurt minstens nog 11 jaar voordat ik kan overstappen op de status van klassieke auto en mogelijk een vrijstelling kan krijgen. Hoewel ik er zeker van ben dat deze jeep dan nog steeds zal werken, heb ik er geen vertrouwen in dat ze de lat niet weer zullen verplaatsen. Vroeger was het 25 jaar.